Az ágymatrac az egészséges, pihentető alvás záloga

Matrac Blog


Amikor az alvás szót halljuk, legtöbbünk pihentető, nyugodt éjszakai pihenésre gondol, mely testi-lelki regenerációnkat szolgálja. Sokan vannak azonban, akik valamilyen ok miatt, konkrét betegség hiányában sem képesek az éjszakát nyugodt, kellemes alvással tölteni. Nézzünk néhány fortélyt, mely segíthet, hogy reggeleink valóban kipihentnek, frissnek találjanak minket! Alakítsunk ki napirendet, melyben az alvásra szánt idő legyen megfelelő mennyiségű. Egyéni alvásszükségletünknek megfelelően aludjunk, se túl keveset, se túl sokat (a túl sok alvás nyomottá tesz, nem kelti a frissesség érzését). Ne felejtsük el azonban, hogy egy hosszú éjszakázást nem lehet kétszer annyi alvással bepótolni, és "előre aludni" sem tudunk! Igyekezzünk a napnak mindig ugyanazon órájában lefeküdni és felkelni, még hétvégén is, amikor pedig megengedhetnénk magunknak a hosszabb reggeli lustálkodást. Ügyeljünk arra, hogy jóval éjfél előtt ágyba kerüljünk, hiszen biológiai óránk beállítódása miatt igazán pihentetőnek az éjfél előtti alvásidő számít.

ÖN TUDTA? A kényelmetlen ágy, a nehéz vacsora, a stressz és az estére hazavitt munka kerülése egyaránt része az alvásproblémáknak.

A nyugodt alvás feltétele, hogy mire ágyba kerülünk, gondjainktól nagyrészt igyekezzünk megszabadulni. Ez manapság igen nehéz feladat lehet, de ne tévesszük szem elől, hogy problémáinkat csak kipihenten, gondolkodásra készen vagyunk képesek megoldani, tehát éjszakára el kell őket engednünk.  A pihenésre, kikapcsolódásra való ráhangolódást relaxációs technikák egész sora kész segíteni, csak meg kell találnunk a számunkra legmegfelelőbbet, amelyet valóban kedvvel és sikerrel tudunk alkalmazni. Ez lehet mozgásos technika (mint például a jóga), képezheti alapját a zene (relaxációs zenék, vagy akár csak egy általunk kedvelt, megnyugvást hozó zenemű meghallgatása), de segítségül hívhatunk egy meleg fürdőt is, mely izmainkat ellazítja, így segít a mindennapi stressz egyik leggyakoribb, gyakran észrevétlen jelének feloldásában.

A minőségi alvás alapja:

A minőségi alvást gyakran csak akkor hiányoljuk, ha nincsen benne részünk. Az álmatlanság többnyire a hibás vagy nem megfelelő matrac, rossz párna, vagy nem megfelelő ágyrács következménye.

Ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni a mindennapi élet terheivel, pihennünk kell. Ezt csak úgy tudjuk megtenni, ha az egész alvási környezetünk kellemes és egészséges.

Ahhoz, hogy kényelmesen tudjon aludni, olyan alapra van szüksége, amely megfelelően támasztja alá a fejét és a testét:

minőségi matracra, amely biztosítja a testének a szükséges alátámasztást és kényelmet,
párnára, amely megfelelően megtámasztja a vállát, a nyakát és a fejét,
ágyrácsra, amely jó szellőzést biztosít, és megfelelő helyzetben tartja a matracot

Hány órát kell aludnunk kor és nem szerint?

Az a feltételezés, hogy mindenkinek ugyanannyit kell aludnia, ugyanúgy nem helytálló, mint ahogy az sem, hogy mindenkinek ugyanannyit kell ennie. Úgy tűnik, alvási igényünkről szóló információink egyedileg vannak kódolva. Illetve csecsemőkorunktól felnőttkorunkig tartó fejlődésünk is befolyásolja alvásigényünket.

Általánosságban:

Egy 1 – 6 hónapos baba naponta 18 – 20 órát alszik
Egy 6 – 18 hónapos baba naponta 12 – 14 órát alszik
Egy 12 éven aluli gyermek naponta 9 – 10 órát alszik
Egy felnőtt naponta 6 – 8 órát alszik.

A kutatás azt is kimutatta, hogy a nők többet alszanak, mint a férfiak, valamint azt, hogy az időseknek 
(60 év felett) kevesebb alvásra van szükségük, mint a fiataloknak.

A minőségi matrac a jó alvás alapja, hogy reggel semmije se fájjon!

Kétségkívül a matrac minden ágy alapja. Jó matrac nélkül képtelenség jól aludni, mert ha hosszú órákon keresztül fekszünk egy kényelmetlen felületen, a testünk nem pihen, hanem állandóan a kényelmes testhelyzetet keresi. Ennek az lehet az eredménye, hogy reggel fáradtan és ingerlékenyen ébredünk.

Az ágyrács feladata, hogy teljes kényelmet, megfelelő alátámasztást és a matracnak hosszú élettartamot biztosítson. Megakadályozza, hogy a nedvesség megmaradjon a matracban, és ezzel nagymértékben csökkenti a baktériumok és a penész megtelepedésének valószínűségét.

Tippek a nyugodt alváshoz: 

Akkor válasszon dupla matracot (pl. 160x200 cm vagy 180x200 cm) ha a rajta fekvők nagyjából azonos testsúlyúak és azonos komfortú matracot szeretnének. A dupla matrac választása továbbá akkor is jó döntés, ha Memória habos matracot választanak és a memória hab vastagsága eléri a minimum 4cm-t. A memória habos matracok ugyanis mindenkinek a saját testsúlyához idomulnak kb. 50kg testsúlytól 120kg testsúlyig. Vagy, ha zavarja önt a két matrac közti rés.
Akkor válasszon különálló matracot (pl. 2x 80x200 cm vagy 2x 90x200 cm-est) ha a rajta fekvőknek eltérőek az igényeik, jelentős súlykülönbség van közöttük, nem zavarja a két matrac közti rés, esetlegesen gyakran költöznek.
A testsúlyunktól is függ, hogy milyen matracot is érdemes vásárolni: 50kg alatti testsúllyal rendelkezők esetében a 14cm vastagságú matrac is bőségesen elegendő, természetesen igény szerint választható vastagabb akár memóriahabos kivitel is, a lényeg, hogy félkemény legyen a komfort besorolása. 70kg testsúllyal rendelkezők esetében a minimum 18cm-es vastagsággal rendelkező matracainkat ajánlanánk komfort és matrachuzat megkötés nélkül, gerinckímélés szempontjából a memória habos fedőréteggel vagy a zónázott kialakítással rendelkező matracainkat helyeznénk előtérbe. 100kg testsúly felett a legoptimálisabb választás a félkemény vagy kemény komfortú, vagy ha memória habos akkor minimum 4-6cm vastagsággal rendelkező memória hab réteggel rendelkező matracaink egyike.
Félkemény matrac: A legideálisabb komfort besorolási fok. Nem túl puha így ideális pozícióban tartja a gerincünket alvás közben, és nem is túl kemény tehát nem nyomja el az izmainkat ezáltal vérkeringésünk is tökéletes.
Kemény matrac: Javaslatunk, hogy a minimum 100kg testsúllyal rendelkező ügyfeleink válasszák ezt a komfortbesorolást, mivel csak ekkor testsúlynál lapul be a matrac annyira, hogy kényelmes alvó pozíciót biztosítson a rajta fekvő személy számára. Ennél kisebb testsúly esetén nyomáspontok alakulhatnak ki, így elnyomódhatnak az izmok és nem lesz megfelelő a vérkeringés.
Garanciaidő: fontos jellemzője egy matracnak. A jobb minőségű matrac gyártók már minimum 10 év garanciaidőt vállalnak matracaikra.
Habmatracok: ezek olyan matracok melyek tartós habanyagból készülnek, tökéletesen pontrugalmasak, vagyis pontról pontra megfelelően tudják alátámasztani testünket, a lehető legnagyobb felületen osztják el a testsúlyt ami a gerinckímélés szempontjából a legfontosabb.

Habmatracok fajtái:

- Szivacs matracok: nem túl minőségi matracokat hívjuk így. Ezek hamar tönkremennek, kigödrösödnek, mert kispórolják belőlük a tartósságukat adó anyagokat (pl. poliuretán habot). Ezeket a matracokat senkinek sem ajánljuk.                       

- Hideghab matracok: ezek olyan habmatracok melyek tartós habanyagból készültek (poliuretán, eliocel, stb.) Hidegeljárással készülnek, melytől strapabíróak maradnak. Ezért is vállalnak rá 10-15 év garanciát a gyártók. Ilyen matracokat érdemes vásárolni.

- Latex matarcok: ezek olyan habmatracok melyek kaucsukot (gumit) tartalmaznak. Rugalmasabbak mint a hideghab matracok, de nem feltétlenül tartósabbak. Lényegesen nehezebb a hideghab matracokhoz képest, áruk is jóval magasabb az előállítási technológiának és az extra súly mozgatásának köszönhetően. Szintén ajánljuk a megvételét, egyes gyártók 20-25év garanciaidőt is vállalnak latex matracaikra.

- Memóriahabos matracok: Jelenleg a legjobb gerinckímélés szempontjából, mert a legnagyobb felületen képesek eloszlatni a testsúlyt, ezáltal a legkisebb terhelést jelentik a testnek alvás közben, így jobban el tud lazulni minden izom. Ha teheti ilyet válasszon.



visszahívást kérek